STUDIU. Copiii devin „profesorii” părinților când vine vorba despre finanțele online

  • Uneori, copiii devin profesorii părinților la finanțele online.
  • 99% dintre părinți sunt dispuși să discute cu copiii despre finanțe.
  • 4 din 10 părinți se tem de ușurința cu care copiii pot cumpăra online.

Când ai plătit ultima oară cu bani cash? Mulți dintre noi nu o facem decât rar, iar generațiile mai tinere aproape au și uitat că mai există și bani fizici. Cu cât banii devin tot mai mult digitali, și preocupările noastre financiare sunt tot mai mult în zona digitală. Și odată cu asta, copiii devin profesorii părinților în ceea ce ține de finanțele online.

Mediul digital și influența lui asupra obiceiurilor financiare a fost și subiectul unui studiu făcut de canadienii de la TD Bank. Marile preocupări ale oamenilor: cum să nu devină victime ale fraudelor și scamurilor online și cât de ușor au acces copiii la achizițiile din mediul digital.

Conectați la informațiile online, copiii învață despre bani de pe tot felul de feeduri, cel puțin la fel de mult cât învață din familie. Iar 99% dintre părinți se arată dispuși să discute cu copiii despre finanțe. Mai mult de jumătate dintre ei spun că o vor face chiar înainte de vârsta adolescenței copiilor lor, e una din colcuziile studiului.

Preocupați de felul în care rețelele sociale le influențeaze copiilor comportamentul financiar, patru din zece părinți se tem de ușurința cu care copiii pot face achiziții online și cât de mult social media le facilitează accesul la magazine online. Și mai mult de o treime se tem ca nu cumva copiii să nu subscrie la servicii cu abonament.

O altă concluzie a studiului e că alfabetizarea financiară se face mai nou cu preponderență în mediul digital. Iar cum copiii sunt mai conectați și mai receptivi decât părinții, în aproape 2 din 3 familii părinții ajung să învețe de la copii ce este un portofel digital, ce aplicații financiare sunt pe val și chiar care sunt tendințele când vine vorba de investiții online.

În România impactul banilor digitali asupra comprtamentelor noatre financuiare e mai mic. Cel puțin unul din trei români nu deține nici card și nici nu are măcar un cont bancar. Iar estimările mai exigente spun că de fapt patru din zece români fac doar plăți cash. În orice caz, suntem cea mai puțin „bancarizată” țară din Europa. Iar când ne uităm la tanzacțiile online, mare parte din comenzile românilor nu depășesc 500 de lei lunar, deși cifrele sunt în creștere mai ales după aderarea la Schengen, iar livrările se fac mai rapid.