STUDIU: 37% dintre profesori au nevoie de formare pentru a preda elevilor cu nevoi speciale. Pentru 60% dintre profesori, banii reprezintă principalul obstacol

  • Mai mult de o treime dintre profesori nu știu cum să predea elevilor cu CES.
  • 33% dintre profesori au nevoie de formare pentru managementul clasei.
  • Unu din trei profesori vrea să învețe să folosească A.I. la ore.
  • Pentru 60% dintre profesori, banii sunt principalul obstacol.

Ideea de formare continuă pentru profesori a rămas la stadiul de…idee. Iar cea mai mare dificultate pe care o au profesorii la clasă e legată de cum ar trebui să-și predea materia ca să fie asimilată de elevii care au cerințe educaționale speciale.

Mai bine de o treime dintre profesori, adică 37%, spun că au nevoie de ajutor pentru a adapta orele și la nevoile elevilor cu cerințe educaționale speciale, reiese din studiul Teaching and Learning International Survey – TALIS 2024, făcut la comanda OECD. În jur de 33% dintre profesori spun că au nevoie de formare pentru managementul clasei, iar 30% și-ar dori să învețe cum să folosească Inteligența Artificială la ore.

Cooperarea cu părinții e și ea un minus, la fel ca predarea individualizată. 60% dintre profesori spun că banii stau în calea formării lor, pentru 52% lipsa stimulentelor este o altă barieră, iar 47% spun că timpul este „inamicul” numărul 1, care îi împiedică să evolueze profesional.

La noi în țară, doar 6% dintre profesori predau în școli unde procentul elevilor cu cu nevoi speciale este de peste 10%.

Chiar și așa, numărul elevilor cu nevoi speciale din școlile noastre s-a triplat în ultimii 5 ani și a ajuns la peste 57.000. Asta în timp ce numărul profesorilor de sprijin este de unul la 38 de elevi. De trei ori mai mult decât prevede metodologia actuală, de un profesor la 8-12 elevi.