Mitul școlii de altădată, spulberat de realitate: Peste 50% dintre adulții educați înainte de 1989 nu înțeleg texte simple

  • Aceștia nu pot identifica o informație într-un text.
  • 20% dintre adulții români nu au un vocabular de bază.
  • 27,5% dintre adulți nu înțeleg concepte simple, ca „50%”.
  • Proporția celor cu probleme crește odată cu vârsta.
  • 50% dintre cei care au peste 64 de ani sunt în zona de risc.

Mitul „școlii ca pe vremuri” e contrazis de date. România are un procent ridicat de adulți cu competențe funcționale scăzute la literație și calcul, mai ales în rândul vârstnicilor.

Dar și tinerii sunt afectați într-o proporție semnificativă. 20% dintre adulții din România nu pot localiza o informație într-un text și nu au nici măcar un vocabular de bază, arată un raport al Ministerului Educației. Peste un sfert dintre ei nu pot face calcule de bază sau nu înțeleg concepte simple precum „50%”.

Proporția celor cu probleme crește odată cu vârsta. Cea mai gravă situație este la cei care aveau cel puțin 30 de ani la Revoluția din 1989. Peste 50% dintre aceștia sunt în zona de risc sau în cea de analfabetism funcțional.

Tinerii între 15 și 34 de ani au cele mai bune rezultate, dar chiar și aici 30% sunt în zona de analfabetism funcțional sau de risc.

Nu există diferențe semnificative între bărbați și femei, dar există diferențe clare în funcție de nivelul de educație. Persoanele cu studii superioare și cele care au participat la programe de educație non-formală au cele mai bune rezultate.