Frida Kahlo va avea cea mai scumpă lucrare feminină, dar nu se apropie de recordurile bărbaților. De ce plătim mai puțin pentru artă creată de femei?

  • „El sueño” al Fridei Kahlo ar putea fi vândut cu 60 mil $.
  • Tablourile pictate de femei se vând mai ieftin decât cele de bărbați.
  • Ar putea fi un record pentru o artistă, spun specialiștii de la Sotheby’s.
  • Ar putea depăși recordul actual deținut de Georgia O’Keeffe.
  • „White Flower No.1” a fost vândută cu 44,4 milioane de dolari în 2014.
  • Cel mai scump tablou vândut vreodată rămâne „Salvator Mundi”.
  • Tabloul lui Leonardo da Vinci a fost vândut în 2017 pentru 450 mil.$.

Rămâi tablou când vezi cum sunt evaluate operele de artă în funcție de genul artistului. Uite paradoxul: un autoportret semnat Frida Kahlo , „El sueño”, urmează să fie licitat la New York cu o sumă cuprinsă între 40 și 60 de milioane de dolari.

Licitația Kahlo expune inegalitatea din piața de artă

O sumă amețitoare, un posibil record pentru o artistă, spun specialiștii de la Sotheby’s. Totuși, chiar dacă va atinge suma maximă estimată, lucrarea Fridei Kahlo nu se apropie de recordurile stabilite de artiști bărbați. Cel mai scump tablou vândut vreodată rămâne „Salvator Mundi” al lui Leonardo da Vinci, adjudecat în 2017 pentru 450 milioane de dolari.

De ce persistă această diferență? Analizele experților indică mai multe cauze. În primul rând, operele semnate de femei au avut mai puțină vizibilitate istorică. Femeile au intrat târziu în academiile de artă, au avut acces limitat la comenzi importante și au expus mai rar în marile galerii. Dezavantajele istorice se reflectă încă în valoarea de piață. În al doilea rând, colecționarii tradiționali preferă investițiile sigure, iar numele consacrate ale bărbaților sunt percepute ca active stabile. Acest comportament menține un cerc vicios: operele bărbaților se vând scump pentru că au un istoric scump, iar operele femeilor rămân subevaluate.

Frida Kahlo reprezintă o excepție notabilă. Viața ei dramatică, stilul intens autobiografic și simbolismul profund au transformat-o într-un fenomen global. Publicul o consideră o figură iconografică, un simbol al feminității, suferinței și rezistenței. Fiecare lucrare a ei atrage interes internațional, iar numărul redus de tablouri disponibile amplifică valoarea.