„Economia răsfățului” crește. Cum transformă micile plăceri consumul în perioade de criză economică

  • Fenomenul este cunoscut sub numele de „Treatonomics”.
  • Treatonomics înseamnă mici plăceri la preț mic.
  • Treatonomics – îți cumperi ceva mic care să-ți ridice moralul.
  • În trecut i se spunea „efectul ruj” și a fost observat în anii ’30.
  • Oamenii aprecieză mai mult experiențele decât bunurile.
  • Oamenii preferă să dea sute de dolari pe bilete la concerte.

Când nu-ți permiți o canapea nouă, dar îți iei perne colorate practici „economia răsfățului”. Cunoscut sub numele de „treatonomics”, fenomenul a apărut în perioade de criză economică, iar acum este practicat de tinerii până în 28 de ani.

Conceptul e vechi. În trecut i se spunea „efectul ruj”. A fost observat încă din anii ’30 și readus în discuție în anii 2000, când Estée Lauder a remarcat o explozie a vânzărilor de rujuri, după 11 septembrie. Ideea e simplă: când nu-ți permiți achiziții mari, îți cumperi ceva mic care să-ți ridice moralul.

Pandemia a schimbat regulile jocului. Izolarea a făcut ca oamenii să aprecieze mai mult experiențele decât bunurile. Acum nu mai pare exagerat să plătești 200 de dolari pe un concert…. dacă îți aduce bucurie.

Generația Z, adică tinerii cu vârste până în 28 de ani, redefinește reperele vieții. Prima casă vine după 40 de ani, nunțile sunt înlocuite cu petreceri de despărțire sau aniversări pentru animale de companie. În China se organizează chiar și petreceri de demisie, iar în Europa petrecerile de divorț devin tot mai populare.